Peeping Tom is een Belgisch danstheatergezelschap, opgericht door Gabriela Carrizo (I/AR) en Franck Chartier (F). Samen met Eurudike De Beul, die een vaste meerwaarde van het gezelschap zou worden, creëerden ze een eerste locatieproject dat zich afspeelde in een stacaravan, Caravana (1999).
Alles in het werk van Peeping Tom vertrekt vanuit een hyperrealistische setting. De ruimte voelt vertrouwd, zoals een tuin, een woonkamer en een kelder in de eerste trilogie (Le Jardin, 2002; Le Salon, 2004; Le Sous Sol, 2007), twee stacaravans in een besneeuwd landschap in 32 rue Vandenbranden (2009), een bejaardentehuis in Vader (2014), een openbare weg in La Ruta (2022) of een boot in S 62° 58’, W 60° 39’ (2023).
Sinds 2013 is Peeping Tom begonnen met het ontwikkelen van producties met andere gezelschappen en theaters. Gabriela Carrizo maakte The missing door (2013) met Nederlands Dans Theater. In 2015 maakte ze The Land met Residenztheater in München.
Franck Chartier regisseerde The lost room (2015) en The hidden floor (2017) met NDT I. In 2013 werkte hij aan 33 rue Vandenbranden, een bewerking van het origineel van Peeping Tom met de dansers van de Opera van Göteborg. In 2018 regisseerden Gabriela en Franck 31 rue Vandenbranden. Deze bewerking van de voorstelling van Peeping Tom werd gemaakt met de dansers van het Ballet de l'Opéra de Lyon en opende de Biënnale de la Danse in Lyon.
Dido & Aeneas (2021) is de eerste opera van Peeping Tom. Dido & Aeneas, geschreven door de Engelse componist Henry Purcell rond 1688, verenigt de performers van Peeping Tom en hun unieke theatertaal met de wereld van de opera. Het stuk, geregisseerd door Franck Chartier, is gemaakt in samenwerking met Atushi Sakaï en Emmanuelle Haïm's Le Concert d'Astrée voor het Grand Théâtre de Genève.
La Ruta (2022) is de tweede korte voorstelling die Gabriela Carrizo regisseert voor en maakt met de dansers van Nederlands Dans Theater (NDT 1), na The missing door in 2013. La Ruta ging in première op 6 mei 2022 in Amare Den Haag, als onderdeel van NDT's avondprogramma Dreams 360.
In 2022 regisseerde Franck Chartier Oiwa. Het duet is de eerste samenwerking tussen Peeping Tom en het Ballet de Marseille. Het maakt deel uit van het programma Roommates, een avond die zes stukken uit het repertoire van het Ballet de Marseille combineert. Het stuk ging in première in het Théâtre de la Ville Paris, in de Espace Cardin, op 25 mei 2022.
𓆩𓆪2025 Nominatie 'Best International Theatre Show' - voor S 62° 58', W 60° 39' Premis de la Crítica (ES)
𓆩𓆪2024 'Beste nieuwe dansvoorstelling' voor La Ruta op de Olivier Awards in Londen (UK)
𓆩𓆪 2023 Nominatie voor 'Best New Dance Production' - Olivier Awards (UK)
𓆩𓆪2023 Premis de la Critica in de categorie 'beste internationale dansshow' voor Triptych (ES)
𓆩𓆪2023 Les Eloges voor Triptych in Opéra Garnier (FR)
𓆩𓆪2022 Jovan Cirilov Award - Belgrade Dance Festival (RS)
𓆩𓆪2022 Beste Hedendaagse Productie van 𓆩𓆪2021 in Italië - Danza & Danza Magazine (IT)
𓆩𓆪2021 Winnaar FEDORA – VAN CLEEF & ARPELS Prize for Ballet 2021
𓆩𓆪2018 'Beste voorstelling in het theater' voor Moeder op het Festival Internacional de Teatro y Artes de Calle in Valladolid (ES)
𓆩𓆪2017 'Herald Angel' voor The missing door op het Edinburgh International Festival (UK) (met Stop-Motion en Shoot the moon van Paul Lightfoot en Sol León)
𓆩𓆪2016 'Zwaan meest indrukwekkende dansproductie' voor The lost room (NL)
𓆩𓆪2015 'Beste nieuwe dansvoorstelling' voor 32 rue Vandenbranden op de Olivier Awards in Londen (UK)
𓆩𓆪2015 Selectie voor Het Theaterfestival 2015 met Vader
𓆩𓆪2015 Nominatie 'Beste Internationale Dansvoorstelling van 2015' voor A Louer op de Critics Awards in Barcelona (ES)
𓆩𓆪2014 'Beste Internationale Dansvoorstelling' van 2014 voor Vader op de Critics Awards in Barcelona (ES)
𓆩𓆪 2014 'Beste dansvoorstelling van het jaar 2014' voor Vader door de Nederlandse krant NRC Handelsblad
𓆩𓆪2013 'Beste dansvoorstelling van het jaar 2013' voor 32 rue Vandenbranden door het Braziliaanse magazine Guia Folha (São Paulo)
𓆩𓆪2013 Nominatie 'Beste anderstalige voorstelling van 2013' voor A Louer op de Ubu awards (IT)
𓆩𓆪2012 Selectie voor Het Theaterfestival met A Louer (BE)
𓆩𓆪2007 Montblanc Young Directors Award met Le Salon op het Salzburg Festival (AT)
𓆩𓆪2007 Patrons Circle Award met Le Salon op het International Arts Festival Melbourne (AU)
2007 Selectie voor Het Theaterfestival met Le Sous Sol (BE)
2005 Prix du Meilleur Spectacle de Danse voor Le Salon (FR)
Veerle Mans (Zakelijke leiding)
Helena Casas (Productiemanager)
Alina Benach Barceló (Tourmanager)
Gilles Roosen (Technische coördinatie)
Rhuwe Verrept (Productie en Administratie / Coördinatie Peeping Tom Studio)
Daphne Giakoumakis (Communicatie en PR)
Tine Scharlaken / Frans Brood Productions (distributie)
Justine Bougerol (scenografie)
Jonas Castelijn (geluidsingenieur)
André De Tremerie/Luxtax (transport)
Thomas Dobruszkes (stage management)
Bram Geldhof (licht ingenieur)
Ilias Johri (licht ingenieur)
Raphaëlle Latini / Groupe Entorse (geluidscompositie)
Clement Michaux (stage assistent)
Thomas Michaux (artistiek assistent)
Kato Stevens (stage assistent)
Tim Thielemans (geluidsingenieur)
Filip Timmerman (technische samenwerking en special effects)
Amber Vandenhoeck (scenografie)
Olympe Tits (fotografie)
Jamy Hollebeke (licht)
Rena Narumi (dans)
Sarah Abicht (dans)
Angela Chavero García (dans)
Christel Simons (voorzitter)
Lies Martens (vice-voorzitter)
Lies Coppens
Thijs Deceuster
Martina Leghissa
Zita De Vos
Jens De Wulf
Helga Duchamps
Lies Coppens
Christel Simons
Lies Martens
Thijs Deceuster
Martina Leghissa
Zita De Vos
Jens De Wulf
Helga Duchamps
Franck Chartier
Gabriela Carrizo
Jo Lootens
Esther Maes
Peggy Donnely
Lieve Dierckx
Samuel Lefeuvre
Jos Baker, Philippe Beloul, Nordine Benchorf, Quan Bui Ngoc, Uma Chartier, Heloise da Costa, Louis Clément da Costa, Isnel da Silveira, Helena De Beul, Raphaëlle Delaunay, Rika Esser, Lisi Estaras, Madiha Figuigui, Ina Geerts, Tamara Gvozdonov, Samine Louvre, Sabine, Sabine or, Maria Otal, John Paul, Jeff Stevens, Einat Tuchman, Darryl E. Woods
Wim Baeck (musician), Fleur Boonman (cinematographer), Gianfranco Celestino (sound design), Maya Decorte (company manager), Marjolein Demey (technician), Camille De Bonhome (artistic assistance), Viviane De Muynck (dramaturgy), Hildegard De Vuyst (dramaturgy), Nele Dirckx (set design), Laura Fierens (production manager), Sandra Fol (company manager), Diane Fourdrignier (rehearsal and artistic assistant), Jarek Frankowski (acoustic recording), HyoJung Jang (costumes), Hadrien Lefaure (light engineer), Quentin Legrand (company manager), Nico Leunen (dramaturgy), Frederik Liekens (technical director), Sam Loncke (communication and tour management), Sibren Hanssens (sound), Pol Heyvaert (scenography), Yves Leirs (technical direction), Ralf Nonn (lighting), Eugenie Obolensky (painter), Sébastien Parizel (communication), Karolien Polenus (communication), Joëlle Reyns (technician), Wout Rous (technician), Krispijn Schuyesmans (lights), Laura Smolders (production manager), Anastasia Tchernokondratenko (production manager), John Terlenka (sound design), Johannes Paulus Thiecke (musician), Lulu Tikovsky (Artistic assistant and Tour manager), Dimitri Timbremont (musician), Juan Carlos Tolosa (sound composition), Peter Van Laerhoven (sound engineer), An Van Der Donckt (production manager), Marie Vandecasteele (technician), Rob van den Bosch / Anmaro Asia Arts (sales), Gerd Van Looy (light design), Johan Vandenborn (stage manager), Amaury Vanderborght (Artistic Assistant), Carl Verbraeken (musician), Glenn Vervliet (sound composition), Elias Vervecken (foley), Pierre Willems (technical director), Ismaël Colombani (sound composition), Renaud Crols (sound composition), Annalena Fröhlich (sound composition), Fhun Gao (sound composition), Giacomo Gorini (light design), Nina Lopez Le Galliard (props), Hjorvar Rognvaldsson (sound engineer), Herman Sorgeloos (photography), Yannick Willockx (sound mix), Lena Vercauteren (communication), Thomas Dobruszkes (stage manager), Giuliana Rienzi (technical director), Annabel Heyse (props en kostuum assistent), Harmen Straatman (videografie), Samuel Aranda (fotografie), Virginia Rota (fotografie), Jessica Harkay (kostuums)
Fabienne Beernaert, Yasmina Boudia, Eurudike De Beul, Kristin De Coster, Mette Edvardsen, Sam Eggermont, Saida Feresin, Carl Gydé, Raf Heylen, Guido Minne, Katrien Sansen, Fien Troch, Gerd Van Looy, Frédéric Meseeuw, Herman Sorgeloos, Emiliano Battista, Lotte Stoops
De Peeping Tom Studio is een multifunctionele, creatieve ruimte in Brussel en de thuisbasis van Peeping Tom, Not Standing en Faso Danse Théâtre. De Studio is een laboratorium van verbeelding, een plek voor repetities, workshops, artistiek onderzoek en speciale evenementen. Hier willen we creatieve geesten, dansers, acteurs, multidisciplinaire artiesten en vakmensen samenbrengen. De Peeping Tom Studio is gevestigd in het historische Gossetgebouw, gebouwd door art-déco-architect Adrien Blomme.
De Peeping Tom Studio staat open voor externe artiesten en organisaties. Het is beschikbaar als repetitieruimte, locatie voor opnames, evenementenruimte, … Hier is een kort overzicht van de studio:
De studio is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer: directe metroverbinding met station Brussel-Zuid, directe busverbinding met station Brussel-Noord en gemakkelijke tramverbinding met het stadscentrum. Daarnaast is de studio gemakkelijk bereikbaar met de auto via de snelwegen E40 (Brussel-Gent) en A12 (Brussel-Antwerpen).
Meer info en reserveringen via studio@peepingtom.be.
Studio-ontwerp door Tamara Haegeman | Foto: © Britt Guns